بی مسئولیتی مدیران و بحران ناتمام سیل جنوب کرمان/ غرق سرمایه مردم جازموریان در سیل بندهای روی کاغذ مانده

هر ساله با وقوع بارندگی در جنوب کرمان به دلیل نبود زیر ساخت های مناسب شاهد وقوع سیلاب در این مناطق هستیم و این مسئله موجب از بین رفت محصولات کشاورزی و دام های مردم منطقه می شود. نکته مهم آن است که مسئولان باید در راستای استحکام بخشی پل ها و سیل بندها جنوب […]

هر ساله با وقوع بارندگی در جنوب کرمان به دلیل نبود زیر ساخت های مناسب شاهد وقوع سیلاب در این مناطق هستیم و این مسئله موجب از بین رفت محصولات کشاورزی و دام های مردم منطقه می شود. نکته مهم آن است که مسئولان باید در راستای استحکام بخشی پل ها و سیل بندها جنوب استان همت کنند.

به گزارش فت فتو؛ چندین سال است که با بارش باران در استان کرمان و به ویژه جنوب استان به دلیل نبود زیر ساخت های مناسب همچون سیل بند و پل های مناسب، این بارندگی ها به بحران تبدیل می شوند.

با وقوع سیل، آب وارد منازل روستائیان می شود و در برخی اوقات دام های آنها از بین می رود و به مزارع کشاورزی که منبع درآمد اکثر آنهاست، آسیب بسیاری وارد می شود؛ بنابراین در این شرایط می طلبد که مسئولان مربوطه استانی و کشوری اقدامات مناسبی را جهت مدیریت شرایط اتخاذ و نسبت به ارتقا زیر ساخت ها همت بیشتری را داشته باشند.

آبگیری تالاب جازموریان و کاهش گرد و خاک با بارندگی های اخیر

علی سابقی نژاد از ساکنان منطقه جازموریان با اشاره به بارندگی های اخیر در سطح استان و به ویژه مناطق جنوب و آبگیری تالاب جازمویان گفت: قبل از بارندگی، بادهایی که در منطقه می آمد موجب ایجاد گرد و خاک در منطقه می شد؛ اما با بارندگی های اخیر پنجاه درصد تالاب آبگیری شده و این امر موجب سرسبز شدن محیط اطراف تالاب می شود و مردم منطقه که اکثرا منبع درآمدشان از طریق دامداری تأمین می شود، می توانند از این فضا استفاده کنند.

یکی از اهالی منطقه جازموریان با بیان اینکه از سوی دیگر با بارندگی های صورت گرفته، آب وارد منازل مردم شده است، ابراز کرد: از طریق بنیاد مستضعفان قرار است خسارت دام هایی که در اثر وقوع سیل از بین رفته اند به مردم پرداخت شود.

خواسته روستاییان منطقه جازموریان چیست؟

وی بیان کرد: با بارندگی های اخیر و ایجاد سیل، مزارع کشاورزی از بین رفته و به کشاورزان خسارت وارد شده است و خواسته ما این است که سیل بند مستحکم در منطقه ایجاد شود؛ به عنوان مثال در روستای ما و پشت منازل مسکونی سیل بند وجود دارد اما به دلیل طراحی نامناسب با چند بار بارندگی، آب به منازل مردم آمده است.

سابقی نژاد عنوان کرد: ما در این زمینه به مسئولان اعم از فرمانداری، دهیاری و غیره درخواست داده ایم؛ اما می گویند که بودجه به میزانی نیست که بتوانیم در این راستا اقدام کنیم.

یکی از اهالی منطقه جازموریان با تأکید بر اینکه باید چند بولدوزر در اختیار داشته باشند تا سیل بندها به طور مناسب احداث و بسته شوند، اظهار کرد: در عرصه بین رودخانه ها باید کاری انجام شود تا مقداری آب برای منطقه و موتورهای برقی ذخیره شود تا مردم بتوانند بعدها از آنها استفاده کنند.

مسئولان جهت بهسازی جاده جازموریان به ایرانشهر تصمیمات اساسی اتخاذ کنند

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات در منطقه ما جاده جازموریان به ایرانشهر است که زمانی که بارندگی شدید و ایجاد سیل را در منطقه داشته باشیم؛ جاده ها بسته می شوند و مسئولان باید راه حل ساسی برای این منطقه اتخاذ کنند.

میثم ابراهیم مظفری یکی دیگر از اهالی منطقه با بیان اینکه روستا قلعه مظفر آباد در رودبار جنوب چهار کیلومتر از مرکز شهرستان فاصله دارد، گفت: در زمانی که شاهد وقوع بارندگی شدید و ایجاد سیل بودیم، ما نتوانستیم برای خودمان ارزاق تهیه کنیم چرا که اطراف روستا را آب فرا گرفته بود.

وی با اشاره به اینکه در زمان وقوع سیلاب، سیلاب بر روی روستا ماست، اظهار کرد: از مسئولان خواستاریم که در خصوص ایجاد سیل بند اقدام کنند.

با وقوع سیل در روزهای اخیر در مناطق جنوب کرمان و همچنین ورود سامانه های جوی جدید به مناطق مختلف در استان احتمال وقوع سیلاب پیش بینی شده است و در این راستا سید مصطفی آیت الهی موسوی  معاون عمرانی استاندار کرمان با اشاره به احتمال بروز سیلاب در گفتگویی گفت: با توجه به صدور هشدار نارنجی در استان کرمان از مردم، به خصوص روستاییان، گردشگران و عشایر می‌خواهیم از مسیل‌ها فاصله بگیرند.

وی بیان کرد: در مناطق جنوبی استان طی روزهای اخیر پیگیری‌های زیادی برای استحکام بخشی سیل بندها انجام شده است و از دهیاری خواسته شد سیل بندهای بالا دست روستاها به سرعت استحکام بخشی کنند.

این مقام مسئول با اشاره به حجم بالای بارندگی طی روزهای آینده خواستار مدیریت آب سدها شد و تصریح کرد: در جاهایی که سیل بندها دچار خسارت جدی شده‌اند باید با تدبیر فرمانداران و مدیران محلی مردم از هر گونه خطری دور شوند.

وی در خصوص وضعیت مناطق سیل زده نیز خاطر نشان کرد: مردم آسیب دیده از سیل اسکان موقت داده شده‌اند و با توجه به تجارب سیل هفته گذشته باید از ورود مجدد سیل به روستاها جلوگیری شود.

بنا بر این گزارش؛ مسئولان مکررا در خصوص استحکام بخشی سیل بندها سخن می گویند اما با وقوع سیل در نقاط مختلف استان صحنه های دردناکی را از خسارات به دام و مزارع کشاورزی مردم را شاهد هستیم و مردم جنوب استان از این مهم گلایه مندند که امیدواریم مسئولان در این عرصه تصمیمات مهم و مثمر ثمری را اتخاذ کنند.

انتهای پیام/م




بی مسئولیتی مدیران و بحران ناتمام سیل جنوب کرمان/ غرق سرمایه مردم جازموریان در سیل بندهای روی کاغذ مانده

منبع:آرمـان
? بی مسئولیتی مدیران و بحران ناتمام سیل جنوب کرمان/ غرق سرمایه مردم جازموریان در سیل بندهای روی کاغذ مانده