بهسازی جاده ۵ سال پس از تخریب/اثر ثبت جهانی از بن‌بست خارج می شود

کرمان – عملیات بهسازی جاده شهداد – نهبندان که ۵ سال قبل به دلیل سیلاب تخریب شده بود پس از وعده های مکرر سرانجام کلنگ زنی شد اما خبری از میراث فرهنگی نیست. فت فتو – گروه استان‌ها: سال ۹۸ آخرین سالی بود که شمال کرمان شاهد بارندگی قابل توجه بود، از آن سال به […]

کرمان – عملیات بهسازی جاده شهداد – نهبندان که ۵ سال قبل به دلیل سیلاب تخریب شده بود پس از وعده های مکرر سرانجام کلنگ زنی شد اما خبری از میراث فرهنگی نیست.

فت فتو – گروه استان‌ها: سال ۹۸ آخرین سالی بود که شمال کرمان شاهد بارندگی قابل توجه بود، از آن سال به بعد کمترین میزان بارندگی در استان روی داد و شمال استان در خشکسالی کامل فرو رفت.

اما در بارندگی‌های همان سال سیلاب گسترده در کویر لوت که یکی از کم آب ترین مناطق ایران است روی داد و سیلاب ارتفاعات کوهپایه به سمت کلوته‌ای کویر شهداد سرازیر شد.

این بخش از کویر دقیقاً در منطقه‌ای قرار گرفته بود که بیشترین میزان جذب گردشگر در تنها اثر ثبت جهانی طبیعی ایران را به خود جذب می‌کرد، دقیقاً در جوار گندم بریان که گرم‌ترین نقطه زمین محسوب می‌شود و کلوت های شهداد که زیباترین بخش از کویر لوت است؛ سیلاب دریاچه‌ای بزرگ را ایجاد کرد که عرصه‌ای گسترده از منطقه را فرا گرفت و کلوت ها را به زیر آب فرو برد.

۵ سال وعده برای بازگشایی جاده

هر چند که این دریاچه در زمانی اندک خود، به یکی از جاذبه‌های کویر تبدیل شد اما جاده شهداد نهبندان که جنوب کویر لوت را به شمال کویر متصل می‌کرد را به زیر خود فرو برد و در ۵ سال گذشته رفت و آمد در این جاده به صورت کامل متوقف شد و مردم استان‌های شمال سیستان بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی برای ورود به کرمان و بندر چابهار به ناچار باید کویر را دور می‌زدند.

با وجود پیگیری‌های رسانه‌ای و مطالبات مردم منطقه اما طی سال‌های اخیر فقط وعده و وعید برای بازگشایی دریاچه داده شد.

در ابتدا گفته می‌شد به دلیل وجود دریاچه در دو سمت جاده امکان بازگشایی وجود ندارد اما بعد از اینکه نیمی از دریاچه به دلیل تبخیر خشک شد و بخشی کوچکی از دریاچه به جای ماند، صحبت‌هایی در خصوص ضرورت وجود دریاچه در این منطقه و استفاده گردشگری شنیده می‌شد. استقبال مردم استان‌های مختلف و کمپینگ در کنار این دریاچه نیز موجب شد برخی از فعالان گردشگری خواستار حفظ دریاچه شوند اما عملاً این درخواست‌ها از سوی مسئولان شنیده نشد و آب دریاچه به مرور زمان به صورت کامل خشک شد و نمک زاری بزرگ به جای ماند.

پس از خشک شدن دریاچه نیز مانند بسیاری از طرح‌ها سرانجام بهسازی جاده نهبندان فراموشی و وعده‌های مکرر و بی عملی بود

اما حتی پس از خشک شدن دریاچه نیز مانند بسیاری از طرح‌ها سرانجام بهسازی جاده نهبندان فراموشی و وعده‌های مکرر و بی عملی بود.

خسارتهای فراوان مسدود شدن جاده به مردم بومی منطقه

بسته شدن این جاده در کنار خسارت‌های بسیاری که به مردم نهبندان و شهداد به خصوص از نظر گردشگری وارد کرد بسیاری از زیر ساختهای گردشگری و رفاهی در این محور را نیز با چالش جدی مواجه کرد، واحدهای بومگردی، مغازه‌ها، پمپ بنزین منطقه، واحدهای تفریحی بسیاری به دلیل بسته شدن این جاده خسارت‌های جدی دیدند.

محمد حسنی یکی از فعالان گردشگری و از اهالی شهداد در گفتگو با فت فتو از مسئولان سوال می‌کند که چگونه طرح مطالعاتی احداث این جاده در منطقه انجام شده و کسی فکر نکرده که اگر سیل در شهداد روی دهد آب دقیقاً در همین منطقه جمع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جاده در سال ۹۸ با بودجه ۲ هزار و ۵۸۹ میلیارد ریال احداث شد، تصریح کرد: باید از مسئولان وقت سوال شود که چرا میلیاردها تومان اعتبار به پروژه‌ای داده شده که چنین طرح مطالعاتی ضعیفی داشته و چرا دستگاه‌های نظارتی در این خصوص دقت لازم را نداشته‌اند.

مسئولان بگویند چه زمانی طرح تمام می‌شود

وی بیان کرد: سوال بعدی این است که بعد از ۵ سال چرا هنوز این جاده بازگشایی نشده و امروز هم عملیات بهسازی شروع شده و مشخص نیست چه زمانی تمام می‌شود.

وی گفت: یکی از دغدغه‌های فعالان گردشگری نیز صدمه زدن جاده جدید به پهنه کویر و اثر ثبت جهانی در یونسکو است و از همین الان میراث فرهنگی باید پاسخ دهند که در اجرای این طرح نکات لازم مدنظر قرار گرفته است یا بهسازی جاده به کلوتها و محوطه کویر آسیب می‌زند.

هر چند که میراث فرهنگی در این خصوص به صورت کامل سکوت کرده است اما کلنگ بهسازی این جاده امروز به زمین زده شد.

هر چند که میراث فرهنگی در این خصوص به صورت کامل سکوت کرده است اما کلنگ بهسازی این جاده امروز به زمین زده شد

محمد رضا پور ابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس در گفتگو با فت فتو با اشاره پیگیری‌های مستمر برای بازگشایی این جاده گفت: این جاده مهمترین محور گردشگری استان کرمان است و متأسفانه سال‌ها به حال خود رها شده بود.

وی افزود: محور شهداد به نهبندان دو فرهنگ در شمال و جنوب کویر را به هم وصل می‌کند و نقش اقتصادی بسیار مهمی برای خروج این دو منطقه از محرومیت و بهبود حمل و نقل در استان‌های شرق کشور دارد.

زیر ساخت‌های گردشگری شهداد توسعه یابد

پور ابراهیمی ادامه داد: کویر لوت به ویژه در منطقه شهداد یکی از بزرگترین پتانسیل‌های گردشگری در کشور است و به شدت مورد توجه مردم استان کرمان و استان‌های مختلف کشور است و حضور گردشگران کشورهای مختلف در این منطقه نیز نشان می‌دهد که باید در زمینه زیر ساخت‌های گردشگری در شهداد کارهای اساسی انجام شود که یکی از این اقدامات بازگشایی این جاده است.

مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده‌ای استان کرمان نیز در حاشیه طرح بهسازی این جاده، اظهارداشت: ۱۶۵ کیلومتر از جاده شهداد به نهبندان در استان کرمان قرار گرفته است.

احسان عراقی زاده تصریح کرد: در گذشته این جاده بدون مشاور انجام شد و در حال حاضر با مشاور و شبیه سازی جاده کار انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: ۲۵۷ میلیارد تومان برای بهسازی این جاده اختصاص یافته و پیمانکار پروژه را به دست گرفته و نظارت جدی نیز در اجرای کار انجام می‌شود. ضمن اینکه باید تاکید کنم که پیمانکار در مناقصه عمومی مشخص شده است.

وی با اشاره به بافت نمکی و شرایط سخت آب و هوای این منطقه گفت: باید کار در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام و جاده زیر بار ترافیکی برود و در مرحله اول ۲۳ کیلومتر از جاده بهسازی می‌شود.

با وجود اینکه در پروژه امروز اکثر دستگاه‌های عمرانی حضور داشتند و قرار است این سازه از میان اثر ثبت جهانی عبور کند جای اظهار نظر کارشناسان میراث فرهنگی در اجرای این پروژه خالی و سوال برانگیز است.

کد خبر ۵۵۰۷۷۴۴




بهسازی جاده ۵ سال پس از تخریب/اثر ثبت جهانی از بن‌بست خارج می شود

منبع: مــهر
? بهسازی جاده ۵ سال پس از تخریب/اثر ثبت جهانی از بن‌بست خارج می شود