برگزیدگان کنگره شعر وحدت اسلام معرفی شدند

به گزارش گروه فرهنگ فت فتو، آیین اختتامیه نخستین کنگره شعر وحدت اسلامی یکشنبه ۲۴ مهر در تالار وحدت برگزارشد. در این نشست غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی معاون فرهنگی  و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام محمدزمانی دبیرعلمی کنگره، مولوی علیرضا یعقوبی […]

به گزارش گروه فرهنگ فت فتو، آیین اختتامیه نخستین کنگره شعر وحدت اسلامی یکشنبه ۲۴ مهر در تالار وحدت برگزارشد.

در این نشست غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی معاون فرهنگی  و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام محمدزمانی دبیرعلمی کنگره، مولوی علیرضا یعقوبی امام جمعه اهل سنت سمنگان تایباد، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالله حسینی مدیر مرکز اسلامی آفریقای جنوبی و شاعرانی از سراسر ایران حضور داشتند.

غلامعلی حدادعادل ضمن سلام به شاعرانی که از معجزه سخن برای تحکیم وحدت برای مقابله با دشمنی شعر گفتند، بیان کرد: واقعه‌ای را تعریف می‌کنم که به قبل از اسلام باز می‌گردد. سیره نویسان اعلام کردند زمانی خانه کعبه نیاز به تعمیر داشت، قبائل عرب هرکدام مدعی بودند که نصب حجرالاسود شان آن‌ها است. در این نزاع پیامبر وارد مسجد الحرام شد، ایشان تدبیری اندیشیدند، عبای خود را پهن کردند و از روسای قبائل خواستند هر کدام گوشه عبا را بگیرد و سنگ را دسته جمعی بالا ببرند. در پایان پیامبر سنگ را برداشتند و در جایگاه قرار دادند، همه راضی شدند و نزاع به وحدت تبدیل شد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی درباره شعر نبوی در ادبیات عرب و فارسی اشاراتی کرد و گفت: با اینکه قرآن شعر نبود و نیست و با اینکه خداوند می‌فرماید پیامبر شعر نمی‌گفت و شاعر نبود، اما پیامبر شاعران حق‌گو را عزیز می‌داشت. زبان عربی میدان وسیعی برای شعر بود.

حدادعادل ادامه داد: نظامی که می‌گوید ای نام تو بهترین سرآغاز/بی‌نام تو نامه کی کنم باز، اینگونه در ابتدای شعر مدح پروردگار را گفتن، از سنت بوده است. خیام کتاب ریاضی خود را با چنین مقدماتی آغاز می‌کند.

او گفت: در ادبیات فارسی کمتر شاعر فارسی زبانی می‌شناسیم که درباره پیامبر شعر نسروده باشد. در میان کتاب‌هایی که به مدایح پیامبر پرداخته شاید بتوان گفت که کتاب سید ضیاالدین دهشیری  در ۸۰۰ صفحه بهترین نمونه است.

هنرمندان باید بتوانند با قدرت زبان حقایق را در جامعه گسترش دهند

 معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی نیز با بیان اینکه راهی برای استفاده از حقیقت هنر باز شده‌است، گفت: مردان و زنان هنرمند باید بتوانند با قدرت زبان حقایق را در جامعه گسترش دهند. این سرمایه‌ها، ابزارها و بایسته‌های اگر همه در کنار هم قرار بگیرد می‌توانند این راه را تسهیل کند.

به گفته حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی کنگره شعر وحدت اسلامی آغازگر حرکت عظیم و شروع حرکت جدید در موضوع شعر وحدت است.

شاعرها در حوزه وحدت اسلامی فعال نیستند

دبیر علمی کنگره شعر وحدت اسلامی نیز با بیان اینکه حقیقت وحدت و ضرورت این برنامه‌ها برای همه آشکار است، ادامه داد: امروز بیش از گذشته به این حوزه نیاز داریم. بعد از اقبال لاهوری کسی در عرصه وحدت شعری نگفته است و شاعرها در این حوزه فعال نیستند. اما کم‌کم شاعرها به این مساله روی آوردند، حدود ۷۰۰ اثر به دبیرخانه فرستاده شده‌است و همچنین در بخش کتاب مجموعه‌ شعر ارسال شده به دبیرخانه هم مورد بررسی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام محمد زمانی درباره ملاک‌های داوری، توضیح داد: مسائلی مانند حفظ و اصالت زبان، حفظ مضمون، اینکه تلقی شاعر از وحدت چه بود و… مورد تاکید داوران قرار می‌گیرد. این کنگره باید تمام سال برای بررسی آثار اقداماتی انجام دهد. به همین دلیل اقداماتی مانند برگزاری شب‌های شعر از برنامه‌هایی است که در استان‌های مختلف برگزارشد.

به گفته او در این دوره آثار ۲۵ استاد پیشکسوت در میان آثار ارسالی وجود داشت.

زمانی افزود: در حال برگزاری نشست‌های آیینی و تدوینی هستیم، همچنین بحث بررسی و گردآوری پژوهش انجام می‌شود، برگزاری اردوها، بررسی شعر شاعرانی که در حوزه وحدت شعر گفتند، از دیگر اقدامات است.

دین باید در فضای آرام اقامه شود

مولوی علیرضا یعقوبی نیز با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) در خلق و خو از بهترین‌ها است، گفت: به همین دلیل بود که جمعی در جمع‌آوری فضایل اخلاقی او تلاش کردند. درباره وحدت می‌توان به سه یا چهار مورد اشاره کرد. یکی از مسائل مهم این است که دین باید در فضای آرام اقامه شود و شرط این فضای آرام، وحدت است. مردم باید به وحدت دعوت شوند.

امام جمعه اهل سنت سمنگان تایباد با اعلام اینکه باید وحدت را از حالت کلیشه‌ای خارج کرد، افزود: وحدت نیاز به عامل بیرونی ندارد و هر فردی دارای سرشت زیبا است وحدت به زیبایی دیده می‌شود.

سپس حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالله حسینی مدیر مرکز اسلامی آفریقای جنوبی خاطره‌ای از دیدار امام‌خمینی (ره) با سفیر شوروی در زمان لئونید ایلیچ برژنف سیاست‌مدار و دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد شوروی تعریف کرد، چراکه برای امام خمینی (ره) وحدت اسلامی ایران و افغانستان اهمیت داشت.

در ادامه برگزیدگان آیین اختتامیه نخستین دوره کنگره شعر وحدت اسلام اعلام شد:

ابراهیم قبله ارواتان، آذربایجان شرقی، تبریز

فاطمه بیرانوند، لرستان، خرم‌آباد

فاطمه اله‌مرادی، قم

رضایزدانی، قم

رضا نیکوکار، گیلان، رشت

حسن اسحاقی، استان البرز، کرج

رضا خورشیدی‌فرد، قم

قاسم بای، استان گلستان، گنبد

محمد شریف، قم

زهرا شعبانی، خوزستان هندیجان

منیره هاشمی، خراسان رضوی، مشهد

سید محمد جواد میرصفی، قم

در بخش کتاب مجموعه شعر وحدت، محمدجواد الهی‌پور انتخاب شد.

در پایان نمایش تک نفره مادری که کودک ۱۱ ساله‌اش را از دست داد، با نقش آفرین فاطمه رادمنش که نقش مادر شهید سبیل اخلاقی را بازی کرد، اجرا شد. با حضور حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، علیرضا یعقوبی مولوی و حجت‌الاسلام محمد زمانی از پدر و مادر این شهید تقدیر شد.

انتهای پیام/۴۱۲۹/

انتهای پیام/




برگزیدگان کنگره شعر وحدت اسلام معرفی شدند

منبع:آنـــا
? برگزیدگان کنگره شعر وحدت اسلام معرفی شدند