بذر مرغوب؛ کیفیت تولیدات کشاورزی را افزایش می‌دهد

اولین و مهم‌ترین اولویت کشاورزان و گلخانه‌داران تهیه و تأمین بذر محصولات گلخانه‌ای از فروشگاه‌ها و منابع موثق و معتبر باید باشد؛ چرا که این مسئله کیفیت تولیدات کشاورزی را افزایش می دهد. به گزارش فت فتو؛ شهرستان جیرفت یکی از قطب‌های کشاورزی کشور محسوب می‌شود که دو سوم محصولات صیفی و سبزی جات بازارهای […]

اولین و مهم‌ترین اولویت کشاورزان و گلخانه‌داران تهیه و تأمین بذر محصولات گلخانه‌ای از فروشگاه‌ها و منابع موثق و معتبر باید باشد؛ چرا که این مسئله کیفیت تولیدات کشاورزی را افزایش می دهد.

به گزارش فت فتو؛ شهرستان جیرفت یکی از قطب‌های کشاورزی کشور محسوب می‌شود که دو سوم محصولات صیفی و سبزی جات بازارهای داخلی از مزارع این شهرستان تامین می‌شود همین امر سبب سودجویی برخی افراد شده است.

کشاورزان می‌توانند با کشت مناسب و تهیه بذر مناسب و با کیفیت نقش بسیار مهمی در تولید محصولات با کیفیت و به دور از هیچ مشکلی داشته باشند.

کشاورزان معمولا یک برند خوب و نام آشنا را برای تولید استفاده می کنند اما برخی از سودجویان با ارائه بذرهای بی کیفیت تنها به دنبال کسب سود خود بوده و نقش دلال بذر را ایفا می کنند که به ضرر کشاورز و کیفیت محصول نهایی می شود. 

با توجه به هزینه‌های بالای تولید و از طرفی افرادی سودجو در قالب پاکت‌های شرکت‌های معتبر اقدام به فروش بذر تقلبی محصولات گلخانه‌ای می‌کنندبنابر این همه کشاورزان بذر مورد نیاز خود را از شرکت‌های معتبر و منبع کاملاً موثق تهیه کنند.

توضیه می‌شود کشاورزان قبل از اقدام به خرید بذر مورد نیاز با مشاورین و مسئولین فنی و مدیران کنترل کیفیت حتماً مشورت کنند زیرا گیاه مورد نظر لازم است با منطقه و شرایط آب هوایی محل مورد نظر سازگار باشد و همچنین به موارد زیر توجه ویژه داشته باشد.

بذر بایستی به آفات و بیماری‌ها بیشترین مقاومت را داشته باشد، به سرما و گرما مقاومت نسبی داشته باشد، به ویروس مقاوم باشد ‌و ماندگاری و انبارمانی بسیار خوب، بازار پسندی بسیار عالی و عملکرد و باردهی مطلوبی داشته باشد.

بذرهای مطمئن اندکی گران هستند که این مهم را به عنوان سرمایه‌گذاری در تولید خود بنگرید زیرا افزایش عملکرد و بالا بودن کیفیت محصول هزینه را جبران می‌کند.

در محصولات گلخانه‌ای هر کدام از این محصولات بذرهایی از شرکت‌های گوناگون با واسطه وجود دارد اما با توجه به سابقه کشت منطقه و رقم مورد تقاضای کشورهای مورد هدف برنامه‌ریزی اصولی برای تهیه بذر اقدام شود.

اگر بهترین زمین برای کاشت در نظر گرفته شود و بیشترین مراقبت در داشت و برداشت انجام شود اما از بذر با کیفیت بالا استفاده نگردد تولید با شکست رو به رو می‌شود.

پیش از خرید بذر بایستی در نظر داشته باشید که امروزه انواع و اقسام متنوع و بسیار زیادی از بذرها در بازار موجود است، که پیش از خرید بذر باید نوع نیاز خود را از بذر با انواع مختلف آن در نظر داشته باشید تا برای هر یک از محصولات، بذر مناسب آن را خریداری نموده و از آن نهایت استفاده برده شود.

در صورتی که کشت کشاورزان شامل انواع محصولات گلخانه‌ای است و در عین حال نمی‌دانید که برای محصول خود از چه نوع بذری می‌بایست مدد جوئید، می‌توانید با کارشناسان خبره و متخصص و مسؤلین فنی و مدیران کنترل کیفیت در این حوزه پیش از ثبت سفارش خود تماس بگیرید و پس از مشاوره‌های لازم با آن‌ها خرید بذر خویش را ثبت نمائید.

بنابراین وجود یک مسئول فنی، راهنما و مشاور می‌تواند به خرید بذر شما کمک شایان توجهی نماید.

کشاورزان باید بذر انتخابی را از فروشگاه‌های معتبر خریداری نمایند زیرا در سال‌های گذشته شاهد فروش بذر و نشاء فلفل و بادمجان به کشاورزان بوده‌ایم و علیرغم رشد رویشی و گل‌دهی اما هیچ میوه‌ای تولید نمی‌شد و عملکرد گیاه صفر بود.

توصیه می‌شود با توجه به هزینه‌های تولید بسیار بالا ضرورت دارد در سالی که مزین شده به نام تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین با همکاری مهندسین جوان ضریب تولید را به صورت علمی افزایش بخشیم.

انتهای پیام/




بذر مرغوب؛ کیفیت تولیدات کشاورزی را افزایش می‌دهد

منبع:آرمـان
? بذر مرغوب؛ کیفیت تولیدات کشاورزی را افزایش می‌دهد