بافت و ارزوییه بر مدار رونق تولید

کرمان – فت فتو – دستاوردهای سفر یکروزه استاندار کرمان به دو شهرستان جنوبی غربی این استان یعنی بافت و ارزوییه نشان داد که مسئولان مناطق یاد شده با شتاب بخشیدن به روند ایجاد زیرساخت ها در راستای تحقق شعار سال یعنی رونق تولید اهتمام جدی دارند. به گزارش فت فتو، محمد جواد فدائی استاندار […]

کرمان – فت فتو – دستاوردهای سفر یکروزه استاندار کرمان به دو شهرستان جنوبی غربی این استان یعنی بافت و ارزوییه نشان داد که مسئولان مناطق یاد شده با شتاب بخشیدن به روند ایجاد زیرساخت ها در راستای تحقق شعار سال یعنی رونق تولید اهتمام جدی دارند.

به گزارش فت فتو، محمد جواد فدائی استاندار کرمان در ادامه سفرهای شهرستانی و دوره ای خود در پنجشنبه ای که گذشت به همراه مدیران ستادی و تیم اقتصادی طی یک روز کاری با سفر به دو شهرستان بافت و ارزوییه بترتیب در فواصل ۱۵۶و ۲۷۰کیلومتری جنوب غربی این استان ضمن اقدام به افتتاح تعدادی طرح،  با شرکت در نشست مشترک ستاد فرماندهی اقتصادی و رفع موانع تولید شهرستان ارزوییه به بررسی فعالیت های در دست انجام پرداخته و تصمیماتی برای پیشرفت هر چه بیشتر این شهرستانها بر مدار رونق تولید اتخاذ کرد.

افتتاح ساختمان شماره ۲دانشگاه پیام نور بافت 

ساختمان شماره ۲ آموزشی دانشگاه پیام نور شهرستان بافت با اعتبار چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان صبح امروز (پنجشنبه) با حضور استاندار کرمان و معاون آموزشی پیام نور کشور و جمعی از مسئولان محلی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

 محمد جواد فدائی استاندار کرمان در آیین افتتاح این طرح با اشاره به اهمیت توسعه مراکز آموزش عالی گفت : دولت تدبیر و امید در راستای تقویت علم آموزی و مهارت افزایی و آشنایی افراد به حقوق شهروندی نگاه ویژه ای به ایجاد حوزه های تخصصی و مراکز علمی پژوهشی بخصوص در مناطق محروم دارد.

براساس این گزارش ساختمان شماره دو آموزشی دانشگاه پیام  بافت با زیربنا هزار و ۲۸۰ ظرفیت جذب ۶۲۰ دانشجو در ۱۲ رشته تحصیلی را دارد.

دانشگاه پیام نور بافت تاکنون سه هزار و ۵۰۰ دانشجوبی فارغ التحصل داشته است.

استاندار کرمان به مقام شامخ شهدای ارزوییه ادای احترام کرد 
استاندار کرمان در ادامه سفر استانی خود به شهرستان های جنوب غرب استان پس از افتتاح ساختمان شماره ۲ دانشگاه پیام نور بافت راهی شهرستان ارزوییه شد و در بدو ورود ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهدای این شهرستان مورد استقبال مردم و مسئولان این منطقه قرار گرفت.

پنج طرح عمرانی ورزشی در ارزوییه به بهره برداری رسید

پنج طرح راهسازی، کشاورزی، ورزشی و عمرانی با حضور استاندار کرمان و برخی مسئولان محلی در شهرستان ارزوییه افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت که برای اجرای این  طرح ها که شامل زمین چمن، گلخانه مدرن هیدروپونیک، روکش آسفالت و آبیاری تحت فشار می باشد بیش از ۲۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

زمین چمن مصنوعی با اعتبار یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان افتتاح شد و برای برج نور این زمین چمن  ۵۵۰ میلیون تومان و سکوی تماشاچی نیز  با ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار در صورت تامین اعتبار بزودی احداث می شود. و همچنین برای احداث رختکن این زمین چمن مصنوعی یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
 استاندار کرمان گلخانه مدرن هیدروپونیک سبزی و صیفی ابراهیم آباد ارزوییه را با اعتبار ۱۹ میلیارد تومان و ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ تن در ۲۰ هکتار شامل ۲۰ واحد یک هکتاری و سطح تحت بهره برداری پنج هکتار افتتاح کرد.
این گلخانه برای ۳۰۰ نفر به طور مستقیم اشتغالزایی کرده و به سیستم هایی چون  هوشمندسازی و کنترل اقلیم، تغذیه هیدروپونیک، خنک کننده فن، شیدینگ، سیرکولاتور هوا، استخر ذخیره ژوممبران
استخر ذخیره سرپوشیده، گرمایشی و گرده افشانی زنبور مخمل بامبل بی گاتر کاشت مجهز است.
فدایی همچنین روکش آسفالت جاده دسترسی ارزوییه به محمود آباد به طول هشت کیلومتر و روکش آسفالت روستای دولت آباد به صوغان را به طول ۱۰ کیلومتر و در مجموع با اعتبار سه میلیارد و ۶ میلیون تومان اعتبار افتتاح کرد.
استاندار کرمان در سفر نیز ۳۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار نیز با اعتبار چهار و نیم میلیارد تومان در شهرستان ارزوییه را نیز  افتتاح شد.
وی همچنین از سطح زیر کشت هزار هکتار مزرعه ذرت که  ۶۵۰ هکتار آن به روش ابیاری تحت فشار با تیپ مجهز شده است بازدید کرد.  
به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان آبیاری با تیپ موجب ارتقای عملکرد محصول می شود.  
عباس سعیدی افزود: عملکرد محصول ذرت در واحد سطح هفت و نیم تا هشت تن ذرت خشک است در حالی که این مقدار با شیوه تیپ تا  ۱۷ تن و ۸۰۰ کیلو ثبت شده است.
طرح آبیاری تحت فشار با نوار تیپ شرکت تعاونی کشاورزی نیمه شعبان ارزوییه نیز با ۶۶ هکتار سطح اجرا و با اعتبار  ۴۵۵ میلیون تومان نیز توسط استاندار کرمان افتتاح شد.

تاکید استاندار بر استفاده بهینه از منابع آبی با توسعه بخش گلخانه ای 

 استاندار کرمان با بیان این مطلب که استان در زمینه احداث گلخانه‌ها با وجود منابع و تسهیلات مالی بانکی از برنامه عقب است تصریح کرد :  باید با توسعه شیوه‌های گلخانه ای از کشاورزی پرمصرف در آب فاصله گرفت و در راستای استفاده بهینه از منابع آبی بیشتر تلاش شود.

محمدجواد فدائی در نشست مشترک ستاد فرماندهی اقتصادی و رفع موانع تولید شهرستان ارزوئیه با تاکید بر اینکه باید از آب به بهترین نحو ممکن استفاده شود تصریح کرد: در صورتی که می توان از آب در بخش های مختلف کشاورزی یا صنعت با درآمد بیشتر بهره برد،   باید با برنامه ریزی اصولی از آب در همان بخش استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از نخل های جنوب استان کرمان به دلیل کمبود منابع آبی این منطقه خشک شده اند تاکید کرد: اگر می توان در صنعت بهره برداری بیشتری از آب داشت باید آب به جای بخش کشاورزی در صنعت مورد استفاده قرار گیرد.
وی افزود: اگر کشاورزی را به سمت احداث گلخانه های هیدرو پونیک با تسهیلات ۹ درصد پیش ببریم می توان از آب استفاده بهینه کرد.  
استاندار کرمان گفت: کشاورزان با دریافت تسهیلات کشاورزی می توانند در احداث گلخانه در این استان مشارکت کنند.
وی یادآور شد: دشت صوغان با هفت و نیم مترمکعب بیلان منفی اضافه برداشت آب دارد و این منجر به خشک شدن تدریجی منابع آبی این منطقه میشود.
فدائی همچنین با انتقاد از طولانی شدن اجرای مصوبات تصریح کرد: معنی ندارد در مورد تصمیمی که دو سال قبل گرفته شده اکنون صحبت و برنامه ریزی شود.  
وی گفت: توسعه نیافتگی ها به دلیل تاخیر در اجرای طرح هاست و نمی توان تمام مشکلات موجود جامع را از چشم بیگانگان دید.

ساکنان دو روستای ارزوئیه نقل مکان می‌کنند
استاندار کرمان با اشاره به احتمال رانش زمین در روستاهای باغان و موتورپمپ سالاری ها افزود: این ۲ روستاها با واگذاری زمین رایگان به منطقه ای دیگر نقل مکان می کنند.
فدائی گفت: در زمینه خارج شدن بخشی از روستاهایی که با توجه به شرایط موجود، لازم است بخشی از آنها از محدوده مناطق حفاظت شده خارج شود، اقدام شود.
وی افزود: برای توسعه شهرستان و مشکل تولید و اشتغال لازمه آن سرمایه گذاری است و این در برنامه های دولت هست لذا باید متقاضی سرمایه گذاری وجود داشته باشد.
فدائی تاکید کرد: تصمیمات باید با جدیت دنبال شود تا تاثیر خوبی در رونق تولید و توسعه شهرستان ارزوئیه داشته باشد.

اجرای ۱۵طرح اشتغالزایی مصوب در ارزوییه

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان از ۱۵طرح اشتغالزایی که با حجم سرمایه گذاری ۱۶۶ میلیارد تومان در ارزوئیه به تصویب رسیده  تاکنون چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری انجام شده است.

جعفر رودری روز در نشست مشترک ستاد فرماندهی اقتصادی و رفع موانع تولید شهرستان ارزوئیه با اشاره به اینکه ۷۲ درصد جمعیت ارزوئیه در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند اظهار داشت : عمده  طرح های تصویبی در این بخش و بمنظور رونق تولید و اشتغال پایدار جانمایی شده است.  

به گفته رودری با اجرا و به بهره برداری رسیدن این تعداد طرح در مجموع ۲۹۳نفر مشغول به کار خواهند شد.

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با بیان اینکه ارزوئیه ۱۱ هزار و ۸۰۰ نفر جمعیت شاغل دارد تصریح کرد: بیش از ۷۲ درصد جمعیت این شهرستان در بخش کشاورزی، ۱۰ درصد در بخش صنعت و ۱۸ درصد در بخش خدمات مشغول به فعالیت هستند.  
به گفته رودری نرخ رشد جمعیت ارزوئیه منفی و این شهرستان مهاجر فرست است و روند یاد شده در هفت تا هشت سال گذشته در ارزوئیه حاکم بوده است.
رودری افزود: بخش غالب جمعیت ارزوئیه روستایی است و بیش از ۸۲ درصد جمعیت این شهرستان در روستاها زندگی می کنند که می طلبد برنامه های توسعه روستایی در این شهرستان به شکل ویژه پیگیری شود.  
رودری تاکید کرد: پایه اقتصاد شهرستان ارزوئیه بر کشاورزی استوار است به طوری که طی هشت سال گذشته ۷۵ درصد ایجاد شغل در این بخش بوده است.
وی اظهار داشت: هزار و ۶۰۰ نفر بیکار در سال ۹۰ در شهرستان ارزوئیه وجود داشته و پیش بینی می شود سالانه ۱۶۰ نفر وارد کار شوند در حالی که هدف گذاری انجام شده برای رفع معضل بیکاری این شهرستان سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ فرصت شغلی است.
رودری بیان کرد: با توجه به برنامه ریزی انجام شده که ۴۰۰ فرصت شغلی باید در ارزوئیه ایجاد شود اکنون خلا تعریف فرصت های شغلی را در این شهرستان داریم و باید ۱۱۰ تا ۱۲۰ نفر به کار گرفته شوند تا این بخش کامل شود.  
وی گفت: پنج پروژه تاثیرگذار نیز در شهرستان ارزوئیه تعریف شده که در مجموع سرمایه گذاری ۱۹۰ میلیارد تومان با ایجاد ۴۰۰ شغل است.
وی افزود: در حوزه اشتغال خرد خانگی نیز ظرفیت خوبی در شهرستان ارزوئیه وجود دارد اما متناسب با تعدادی که معرفی شده جا دارد بیشتر در این زمینه کار شود.

انتظارات و مطالبات مدرم ارزوییه از استاندار

 یکی از فواید سفرهای شهرستانی استاندار به همراه مدیران کلیدی استان این هست که نمایندگان اجرایی مردم این شهرستانها مطالبات و انتظارات مردمی را با حضور صنوف مختلف مطرح  و از استاندار تسریع در روند امور را خواستار می شوند.

دراین ارتباط فرماندار ارزوئیه از بی پاسخ ماندن استعلام های سرمایه گذاری به عنوان یکی از موانع توسعه این شهرستان نام برد و گفت : استعلام های سرمایه گذاری محدوده پارک ملی خبر توسط اداره کل حفاظت محیط زیست تاکنون بی جواب مانده است.

 حمید منظری توکلی  در نشست مشترک ستاد فرماندهی اقتصادی و رفع موانع تولید شهرستان ارزوئیه با بیان اینکه اقدامات خوبی در این منطقه  انجام شده، اظهار داشت: ارزوئیه با پنح هزار کیلومتر وسعت در جنوب غربی استان کرمان که  هشت سال از قدمت شهرستان شدنش می گذرد نیازمند توجه بیشتر به بخش زیرساخت ها است.
منظری توکلی با بیان اینکه انجام برخی اقدامات به توسعه ارزوئیه کمک می کند تصریح کرد: دو بانده شدن محور ارزوئیه به بافت و حاجی آباد به عنوان یکی از خواسته های مردم این شهرستان در راستای توسعه منطقه است.  
وی ادامه داد: اجرای طرح روکش آسفالت محور وکیل آباد به سیرجان نیز یکی از مشکلات ارتباطی بوده و بسیاری از نقاط شهرستان به لحاظ آنت دهی موبایلی نقطه کور محسوب شده و دهستان وردی دهسرد با توجه به گردشگری بودنش ولی فاقد اینترنت است.
وی اظهار داشت: یکی از طرح های در دست اجرا در ارزوئیه پروژه گازرسانی به شهرستان ارزوئیه است که ۱۰ کیلومتر خط انتقال در این بخش باقی مانده است.
منظری توکلی از واگذاری زمین برای احداث ناحیه صنعتی ارزوئیه به عنوانی یکی از نیازهای توسعه این شهرستان نام برد و افزود: نبود برخی ادارات و نمایندگی های ادارات مانند صنعت و معدن، مخابرت، آب و فاضلاب میراث فرهنگی در ارزوئیه و بی توجهی به آثار تاریخی یکی از مشکلات این شهرستان است.
وی تاکید کرد: طرح تفضیلی شهر ارزوئیه مشخص شده و طی سال گذشته ساخت و سازی در این انجام نشده است.
فرماندار ارزوئیه تاکید کرد: خطر رانش زمین ۲ روستای باغان و موتورپمپ سالاری های شهرستان ارزوئیه را تهدید می کند.
وی تصریح کرد: روستای حسن آباد واقع در مرز استان کرمان و هرمزگان به دلیل دپوی سنگ کرومیت و قاچاق مواد مخدر خلاء امنیتی شهرستان ارزوئیه به شمار می رود.
منظری توکلی با بیان اینکه پنج هزار هکتار آبیاری تحت فشار در ارزوئیه انجام شده تصریح کرد: تسهیلات اعطایی در این زمینه کافی نیست و از نوروز سال جاری تاکنون ۳۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار در شهرستان ارزوئیه انجام شده است.
وی با بیان اینکه ۷۰ درصد مردم شهرستان ارزوئیه کشاورز هستند تصریح کرد: مجتمع کشاورزی ابراهیم آباد مشکل گاز و اینترنت دارد.
فرماندار ارزوئیه گفت: کاهش ۲۵ تا ۵۰ درصد دبی آب شهر ارزوئیه توسط آب منطقه ای که موجب نارضایتی کشاورزان این منطقه شده است.
وی درخواست کرد، کرومیت شرکت معادن اسفندقه از پرداخت عوارض معاف شود.

برخورداری یش از سه هزار خانوار روستایی بافت کرمان از نعمت گاز 

 در این سفر با حضور استاندار کرمان از طرح گازرسانی مناطق دشتاب و خبر بافت  که ساکنان ۲۶ روستا با جمعیت سه هزار و ۶۱۰خانوار را در بر می گیرد افتتاح شد و این تعداد خانوار از نعمت گاز برخوردار شدند.

 استاندار کرمان در آیین افتتاح این طرح ها با اشاره به نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به محرومیت زدایی از سیمای مناطق روستایی گفت: گازرسانی به این تعداد روستا بالغ بر ۴۲ میلیارد تومان هزینه در برداشته است.
محمد جواد فدائی مشخصات این طرح را  شامل ۷۰ کیلومتر خط تغذیه، ۱۲۶ کیلومتر شبکه توزیع و ۲ هزار و ۶۱۴ انشعاب ذکر کرد.

استاندار کرمان اضافه کرد: دولت در راستای تحقق شعار تلاش دارد تا با ایجاد زیرساخت های لازم در مناطق کم برخوردار ضمن ماندگاری ساکنان این مناطق زمینه رونق اقتصادی را نیز فراهم سازد.

افتتاح چمن مصنوعی روستای خبر بافت 
همچنین استاندار در ادامه پروژه چمن مصنوعی روستای خبر با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد تومان از محل منابع استانی  افتتاح کرد و مشکل چندین ساله ورزشکاران این روستای پایلوت گردشگری برطرف شد.

فدایی از ساختمان در دست احداث دانشگاه شهرستان بافت بازدید و در راستای رفع موانع موجود بر سر راه احداث و توسعه این واحد آموزش عالی بحث و تبادل نظر کرد.  
فدایی همچنین از دانشگاه بافت در بخش پایانی سفر به شهرستان های جنوب غربی استان کرمان بازدید کرد.  
استاندار کرمان در سفرهای ادواری به شهرستان های این استان علاوه بر افتتاح طرح ها و بازدید از مناطق مختلف مشکلات و موانع پیش روی توسعه این استان را بررسی و رفع می کند.  

سفرهای شهرستانی استاندار کرمان به همراه اغلب مدیران ستادی و دستگاه های اجرایی به مناطق مختلف استان در راستای تقویت زیرساخت های تولید ضمن ایجاد امیدواری بین مردم موجب می شود که به سرعت بخشی روند کارها کمک شایانی کند.

۵۰۵۴




بافت و ارزوییه بر مدار رونق تولید

منبع: ایـرنا
?بافت و ارزوییه بر مدار رونق تولید : اخبار استان کرمان – ورزشی