بازی مورد علاقه سردار سلیمانی به ثبت ملی رسید

کرمان- فت فتو- سرپرست هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان کرمان گفت: قلعه قوس – بازی مورد علاقه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و از باری های محلی شهرستان رابر زادگاه سردار دل ها ، به عنوان اولین بازی در حوزه جغرافیایی استان کرمان در سطح ملی به ثبت رسید. به گزارش روز […]

کرمان- فت فتو- سرپرست هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان کرمان گفت: قلعه قوس – بازی مورد علاقه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و از باری های محلی شهرستان رابر زادگاه سردار دل ها ، به عنوان اولین بازی در حوزه جغرافیایی استان کرمان در سطح ملی به ثبت رسید.

به گزارش روز سه شنبه فت فتو به نقل از روابط عمومی این هیات، فرهاد نژاد فصیحی اظهار داشت: از سال گذشته به دنبال برگزاری اولین جشنواره قلعه قوس در روستای قنات ملک شهرستان رابر در استان کرمان به عنوان زادگاه شهید سلیمانی، رئیس فدراسیون ورزش روستایی قول ثبت ملی این بازی را داده بود که طی این مدت با برگزاری جلسات متعدد و پیگیری این رویداد اتفاق افتاد.با درایت موفق به انجام این حرکت بزرگ برای ورزش استان شدند.

بازی قلعه قوس یک بازی فکری، محلی و تاریخی مربوط به شهرستان رابر است که ۲ نفر در مقابل یکدیگر شبیه شطرنج رقابت می‌کنند. در این بازی یک تخته چوب وجود دارد و مهره ها درون سوراخ های موجود در تخته قرار می‌گیرند و با انداختن ۲ تکه چوب دیگر مهره ها حرکت می‌کنند و تمامی ابزارها، مهره‌ها و تاس این بازی با فرمی خاص از چوب ساخته شده اند. 

نژاد فصیحی که مسئولیت دبیرکلی فدارسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی را نیز برعهده دارد تصریح کرد: ثبت بازی های ملی از مهمترین برنامه های فدراسیون است که با جدیت در کشور پیگیری می شود تا به سهم خود گامی در صیانت از میراث ناملموس کشور داشته باشیم.




بازی مورد علاقه سردار سلیمانی به ثبت ملی رسید

منبع:ایرنـا
? بازی مورد علاقه سردار سلیمانی به ثبت ملی رسید