اهمیت صنایع کوچک در چرخه صنعتی| چرا ۷۵ درصد صنایع کوچک استان کرمان با مشکل تامین نقدینگی روبه‌رو می‌شوند

صنایع کوچک در استان کرمان با وجود اهمیتی که در چرخه صنعت دارند، حال خوبی نداشته و حدود ۷۵ درصد آنها با مشکل تامین نقدینگی مواجه هستند. – اخبار استانها – به گزارش فت فتو از کرمان ، صنایع کوچک در کرمان به ویژه در شهرک‌های صنعتی حال خوبی نداشته و مسئولان از تعطیلی و […]

صنایع کوچک در استان کرمان با وجود اهمیتی که در چرخه صنعت دارند، حال خوبی نداشته و حدود ۷۵ درصد آنها با مشکل تامین نقدینگی مواجه هستند.

– اخبار استانها –

به گزارش فت فتو از کرمان ، صنایع کوچک در کرمان به ویژه در شهرک‌های صنعتی حال خوبی نداشته و مسئولان از تعطیلی و یا نیمه فعال بودن بخش قابل توجهی از این صنایع در شهرک‌های صنعتی خبر می‌‌دهند و عمده مشکل آنها را تامین نقدینگی می‌دانند تا جایی که به گفته مسئولان چیزی در حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد این واحدها در استان کرمان به مشکل تامین نقدینگی مواجه هستند.

حسین اکبری‌فرد رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید باهنر در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اهمیت صنایع کوچک در چرخه صنعتی اظهار داشت: صنایع کوچک به چند دلیل دارای اهمیت هستند که نخستین آن تغییر تکنولوژی در این صنایع است.

وی با بیان اینکه این صنایع تکنولوژی‌های نسبتاً متوسط را دادند و تغییر تکنولوژی در این صنایع می‌تواند با سرعت بیشتری ایجاد شود، گفت: اگر بخواهیم تکنولوژی صنایع بزرگ و روش تولید آنها را عوض کنیم به دلیل سرمایه‌گذاری‌های کلانی که در آنها انجام شده، امکان آن وجود ندارد و یا بسیار سخت است.

رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان کرد: در استان کرمان در صنایع بالادستی سرمایه‌گذاری‌های زیادی شده ولی عمدتاً منافع این صنایع بالادستی به صنایع زیردستی نرسیده و یا توجهی به توسعه صنایع کوچک نشده است.

وی مزیت دیگر صنایع کوچک را پراکندگی جغرافیایی آنها دانست و افزود: اگر هدف ما توسعه متوازن همه مناطق باشد، این مهم با ایجاد صنایع کوچک محقق خواهد شد و امکان ایجاد صنایع کوچک در مناطق کم برخوردار و محروم هم وجود داشته و می‌تواند به توسعه آنها کمک کند.

اکبری‌فرد با بیان اینکه تعداد صنایع بزرگ کم بوده و ویژگی‌های منطقه‌ای خاصی را می‌طلبد و به همین دلیل توزیع و پراکندگی جغرافیایی نخواهند داشت، گفت: نکته سوم اشتغالزایی صنایع کوچک است.

وی با اشاره به اینکه اهمیت این صنایع برای دست‌اندرکاران و کسانی که می‌توانند تسهیل‌گر باشند و در این زمینه مساعدت بکنند، مشخص نیست، ادامه داد: عوامل زیادی از جمله قوانین کار و تامین اجتماعی تا تامین مالی و دیگر عوامل بر فضای حاکم بر کسب و کار این صنایع تاثیر زیادی دارد.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان با بیان اینکه اگر اراده درستی در این حوزه داشته باشیم، این صنایع برای مردم منطقه سودآور است، گفت: اگر مدل‌های خوبی از ایجاد واحدهای کوچک داشته باشیم به توسعه این واحدها کمک زیادی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه عدم موفقیت صنایع کوچک بیشتر به فضای حاکمی که اینها باید در آن قرار بگیرند، بر می‌گردد و  واقعیت این است که ساز و کار تسهیل کننده و عزم و اراده‌ای برای توسعه این واحدها وجود ندارد، بیان کرد: متاسفانه شاهد هستیم که این واحدها از همان اول با مشکل مالی مواجه می‌شوند و در برخورد با دستگاه‌ها به مشکل می‌خورند.

اکبری‌فرد تصریح کرد: صاحبان این صنایع معمولاً از دانش زیادی در حوزه حقوقی، مالی و قوانین تامین اجتماعی و کار برخوردار نیستند و در همان ابتدا با چالش‌هایی می‌شوند که باعث عدم موفقیت آنها شده و دیگر شاهد ادامه فعالیت این صنایع نیستیم.

وی با بیان اینکه صنایع کوچک ما مهندسی مالی قوی نداشته و عموماً برای تامین نقدینگی خود بانک‌ها را می‌شناسند، گفت: این در صورتی که منابع خوبی را می‌توان از بازار سرمایه گرفت؛ صنایع ما ممکن است به مهندسی مکانیکی خود بها بدهند اما مدیر مالی که راه‌های ارزان و فوری با شرایط مناسب را برای آنها پیدا کنند، نداشته باشند.

رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به اینکه شهرک‌های صنعتی برای توزیع صنایع کوچک مدل خوبی است اما شاهد هستیم که در این شهرک‌ها زیرساخت‌های لزم وجود نداشته و به عبارت دیگر ما سرمایه‌گذاران را به جاهایی بردیم که هنوز نصفه و نیمه است و به جز چالش‌های خودشان با چالش‌های زیرساختی هم مواجه هستند.

وی با بیان اینکه در کشور ما تولید ‌مورد بی مهری قرار گرفته و به دلیل این بی‌مهری‌ها، سرمایه‌گذاری کار سختی شده و شاهد رفتن منابع پولی کشور به سمت فعالیت‌های غیر تولیدی و غیر مولد هستیم، تصریح کرد: این نامهری‌ها باعث شده که سرمایه‌های کشور به سمت واسطه‌گری و مواردی از این دست برود.

صنایع بزرگ استان کرمان به رسالت اجتماعی خود عمل نمی‌کنند
تنها ۴ درصد واحدهای تولیدی استان کرمان با ظرفیت بالای ۷۵ درصد کار می‌کنند

علیرضا رحمانی‌نژاد معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه واحدهای تولیدی که در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند، واحدهای کوچک و متوسطی بوده که اشتغال آنها زیر ۵۰ نفر است، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که همیشه گریبان‌گیر صنایع کوچک بوده مشکلات حوزه نقدینگی است.

وی با اشاره به اینکه این مشکل واحدهای تولیدی با توجه به افزایش قیمت حامل‌های انرژی، مواد اولیه و مشکلات دیگر بیشتر هم شده است، گفت: در حال حاضر در بین تمام مشکلاتی که وجود دارد، مشکل نقدینگی مهمترین مشکل واحدهای تولیدی است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به عاضه یابی که از این واحدها انجام شده، افزود: یکی از مهمترین مشکلات، مشکل نقدینگی است و با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و سرمایه در گردش چیزی در حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد ‌واحدهای ما دچار چالش و مشکل می‌شوند.

وی با بیان اینکه دستگاه‌ها باید ‌با توجه به دستورالعمل‌ها و قوانینی که دارند از شکل جزیره‌ای خارج شده و همه به تولید نگاه جدی داشته باشند، ادامه داد: در شرایط فعلی کشور راهکار خیلی از مشکلات کشور توجه به تولید است.

رحمانی‌نژاد با اشاره به اینکه شهرک‌های صنعتی ما در حوزه  زیرساخت‌ها مشکلاتی دارند، گفت: هر هفته جلسات رفع موانع تولید‌ استان با حضور مسئولان و در راستای رفع این موانع برگزار می شود.

وی با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت به تنهایی متولی این حوزه و رفع مشکلات تولیدکنندگان نیست، ادامه داد: یکی از کارهایی که از طریق اتاق اصناف استان در حال انجام است، ارتباط بین صنعت و دانشگاه است که در این راستا اقداماتی چون آسیب شناسی، ارائه راهکار و راه‌اندازی کلینیک‌های صنعتی در حال انجام است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به دیگر آسیب‌هایی که در واحدها و صنایع کوچک ما وجود دارد این است که این واحده به سمت زیان مالی نمی‌روند، تصریح کرد: این واحدها عموماً مدیر مالی، مدیر حقوقی، بازاریاب و غیره نداشته و اینها را هزینه می‌دانند در حالی که این موضوع باید جا بیفتد که در یک واحد تولیدی این موارد باید در نظر گرفته شود و ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه برخی از سرمایه گذاران ما برای شروع کار سرمایه کمی دارند، گفت: این سرمایه‌گذاران زمانی که وارد کار می‌شوند، سرمایه‌گذاری ثابت را انجام داده و در مهمترین بخش آن که سرمایه در گردش و تامین مواد اولیه است، می‌مانند.

رحمانی‌نژاد با اشاره به اینکه این واحدها در این مرحله برای تامین مالی خود به بانک‌ها مراجعه می‌کنند، بیان کرد: از آنجا که این واحدهای کوچک هستند، معمولاً نمی‌توانند وثایق مورد نظر بانک‌ها را تامین کرده و در این مرحله از کار متوقف می‌شوند.

انتهای پیام/۵۱۱/ح




اهمیت صنایع کوچک در چرخه صنعتی| چرا ۷۵ درصد صنایع کوچک استان کرمان با مشکل تامین نقدینگی روبه‌رو می‌شوند

منبع: تسنــیم
? اهمیت صنایع کوچک در چرخه صنعتی| چرا ۷۵ درصد صنایع کوچک استان کرمان با مشکل تامین نقدینگی روبه‌رو می‌شوند