افسردگی و وسواس دو عامل مهم در شرایط کرونایی/ زنان باردار برای جلوگیری از استرس بدنبال مهارت های آموزشی باشند

امانی گفت: دوران بارداری خود دوران سختی است که اگر یک مادر باردار بخواهد فکر خود را به این شرایط سخت کرونایی مشغول کند ممکن است دچار اضطراب های شدیدی شده و او را دچار کم خوابی یا بد خوابی کند به همین دلیل پیشنهاد ما این است که زنان باردار باید به دنبال مهارت […]

امانی گفت: دوران بارداری خود دوران سختی است که اگر یک مادر باردار بخواهد فکر خود را به این شرایط سخت کرونایی مشغول کند ممکن است دچار اضطراب های شدیدی شده و او را دچار کم خوابی یا بد خوابی کند به همین دلیل پیشنهاد ما این است که زنان باردار باید به دنبال مهارت های آموزشی باشند مبنی بر اینکه چگونه بتوانند در این برهه از خود مراقبت کنند.

داریوش امانی روانشناس بالینی در گفتگو با فت فتو در رابطه تاثیر کرونا  بر سلامت روان، اظهار کرد: بحث کرونا در جهان یک بحث حیاتی است و مراقبت در شرایط بحرانی خود را بیشتر نشان می دهد که هم اکنون هم با آنان روبرو هستیم در این دو سالی که با آن روبرو بوده ایم  و با شرایطی که وجود داشته به صورت فردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هر نوعی که نگاه کنیم این کرونا دست اندازی کرده و فشار آورده است.
 
وی گفت: ما این فشار را براساس روانشناسی «استرس» می شناسیم و این به اصطلاح فشار، سیستم روانشناختی ما را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و خود می تواند به تنهایی عامل بیماری شناخته شود به همین دلیل امر مهمی است که همانطور که در اوقات غیربحرانی ما از خود مراقبت می کنیم در شرایط بحرانی با استانداردهای دقیق تر و هماهنگی های بیشتر از خود مراقبت می کنیم تا بتوانیم این بحران را پشت سر بگذاریم.
 
افسردگی و وسواس دو عامل مهم در شرایط کرونایی
این روانشناس بالینی به افسردگی و وسواس بعد از کرونا که باعث می شود در روند زندگی با مشکل بیشتری برخورد کنیم، ابراز کرد: افسردگی و وسواس دو مشکل عمده در بخش روانشناختی است که ما شاهد آن هستیم که دراین شرایط چقدر اضطراب و افسردگی همه گیر شده است.
 
امانی عنوان کرد: وقتی که سرما می خوریم چندین عارضه برای آن وجود دارد از جمله سرفه، تب، آب ریزش بینی و زمانی که درگیر فشار روانشناختی می شویم دو چیزی که بیشتر خود را نشان می دهد همین افسردگی و وسواس است همچنین زمانی که بدن ما ضعیف می شود سستی عضلات بیشتر احساس می شود که اگر بخواهیم از لحاظ بحث های روانشناسی تشابهی بدهیم افسردگی و وسواس به صورت اولیه در خیلی از موارد روانشناختی خود را نشان می دهد.
 
وی تصریح کرد: حال اگر پایه آن را از قبل داشته باشیم و دوران کرونا نیز شروع شده باشد، ترس از مبتلا شدن، ترس از مردن اگر بارها و بارها در خود مرور کنیم می تواند در ما ایجاد استرس و اضطراب کند و کسانی که درگیر وسواس هستند این مسائل را با خود مرور می کنند و دائم به دنبال اخبار و آمار مبتلایان و مرگ و میرها هستند.
 
زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستن دستها عوامل مهم خود مراقبتی
این روانشناس بالینی خاطرنشان کرد: در این دوسالی کلیتی که ما در بحث خود مراقبتی بیان می کنیم یکی زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستشوی دست است که این سه عامل مهم جهت جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری کرونا است که کافی است به آن عمل کنیم.

امانی ادامه داد: افرادی که درگیر وسواس و افسردگی هستند اگر هیچ اطلاعی از دوران کرونا نداشته باشند هیچ صدمه ای به آنها نخواهد رسید هر چه واریتهای ویروس تغییر کرد و هر چه نوع آن عوض شد، اما  هیچ تغییری در سه عامل مهم زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستشوی مرتب دست ها تغییری به وجود نیامد و کافی است که همین سه عامل مهم را جهت مراقبت از خود انجام دهیم.
 
دنبال کردن اخبار کرونایی عامل  افزایش استرس و افسردگی
وی بیان کرد: به همین دلیل کسانی که دچار وسواس و افسردگی هستند هرگز به دنبال اخبار و آمار و اطلاعات زیاد نباشند زیرا تعداد گفتگوهایی که در رابطه با کرونا دنبال می کنند و پیش می روند سبب افزایش اضطراب در آنها خواهد شد و این عامل منجر به افزایش وسواس در آنها می شود.
 
این روانشناس بالینی گفت: در بحث افسردگی همچنین ممکن است به جایی برسیم که هیچ کاری از دست ما بر نمی آید و یک حالت استیصال یا درماندگی، لختی، شلی و انفعالی در ما اتفاق خواهد افتاد که اگر این ادامه دار باشد از لحاظ روانشناختی آرام آرام ما را به سمت افسردگی خواهد برد.
 
امانی تاکید کرد: اگر احساساتی همچون افسردگی و وسواس را در وجود خود می بینیم باید حتما به یک روانشناس جهت درمان مراجعه کنیم.
 
تاثیر کرونا بر سلامت و روان مادران باردار
وی همچنین به تاثیر کرونا بر سلامت و روان مادران باردار اشاره کرد و افزود: زمانی که باید برای مادران باردار آسایشی در نظر گرفته شود دورانی است که با موضوع ناشناخته کرونا مواجه هستیم و معماهایی مثل اینکه این چه نوع بیماری است، چگونه مبتلا خواهیم شد یا چه تاثیراتی بر سلامت و روان دارد و … دائما در ذهن مادران باردار مرور می شود.
 
این روانشناس بالینی بیان کرد: پس در این دوران باید از نشانه و علائمی که می تواند استرس را کاهش دهد استفاده کنیم.
 
امانی تصریح کرد: استرس را به عنوان عامل فشار به بدن و روان می شناسیم به طور مثال، هوای گرم می تواند یک استرس و فکر کردن به همان هوا خود باز می تواند استرس دیگری برای بدن بوجود آورد حال در دوران بارداری و کرونا قرار گرفته باشیم و اگر یک زن باردار بخواهد برای خود این مسئله را بارها تکرار کند که حال در کرونا باردار شده ام چه اتفاقی برای من و فرزند من رخ خواهد داد باید خود را از این افکار استرس زا دور کند.
 
وی با اشاره به اینکه افکار مشوش سبب افزایش استرس و اضطراب در زنان باردار می شود، اذعان کرد: شکل استرس می تواند در افراد متفاوت باشد و خود را به صورت بی خوابی، پرخوری، پرحرفی و بسیاری از موارد دیگر نمود پیدا کند.
 
زنان باردار برای جلوگیری از استرس بدنبال مهارت های آموزشی باشند
این روانشناس بالینی عنوان کرد: دوران بارداری خود دوران سختی است که اگر یک مادر باردار بخواهد فکر خود را  به این شرایط سخت کرونایی مشغول کند ممکن است دچار اضطراب های شدیدی شده و او را دچار کم خوابی یا بد خوابی کند به همین دلیل پیشنهاد ما این است که زنان باردار باید به دنبال مهارت های آموزشی باشند مبنی بر اینکه چگونه بتوانند در این برهه از خود مراقبت کنند.
 
آسیب پذیری سالمندان در برابر بیماری کرونا
امانی در پاسخ به این سوال که کرونا چه عوارضی بر سلامت و روان سالمندان بجای خواهد گذاشت، اذعان کرد: بیماری کرونا به دلیل شیوع گسترده، میزان قابل توجهی از ترس و نگرانی را در میان گروه های خاص مانند سالمندان ایجاد کرده است. چرا که سالمندان به دلیل ابتلا به بیماری های زمینه ای و همچنین داشتن سیستم ایمنی ضعیف تر، در برابر بیماری کرونا آسیب پذیرتر هستند.

وی گفت: به همین دلیل سالمندان در مواجهه با شیوع ناگهانی کرونا علاوه بر آسیب های جسمانی ناشی از این بیماری باید بر چالش های پیچیده روانشناختی این همه گیری نیز غلبه کنند.

این روانشناس بالینی تصریح کرد: آثار روانشناختی این بیماری برای سالمندان می تواند شامل اضطراب، استرس و عصبانیت باشد. همچنین قرنطینه و قطع ارتباطات اجتماعی می تواند افراد مسن را در معرض افسردگی و اضطراب قرار دهد.
 
امانی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا پیامدهای منفی متعددی را برای سالمندان به همراه داشته است. این پیامدها در شش گروه «مشکلات روحی و روانی»، «احساس ترس ناشی از اخبار مرتبط با کرونا»، «عدم مراجعه یا کاهش مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی»، «تضعیف وضعیت اقتصادی»، «قطع کامل فعالیت های ورزشی» و «وسواس در رعایت مسائل بهداشتی» بودند.
 
وی افزود: ترس ناشی از اخبار تلویزیون و فضای مجازی درباره آمار مبتلایا و فوتی های کرونا و ترس ناشی از آگاهی از خبر ابتلای اطرافیان به این بیماری و فوت آن ها نیز از دیگر مشکلاتی است که سالمندان در دوره همه گیری با آن درگیر هستند.
 
برای جلوگیری از پرخاشگری باید مدیریت داشته باشیم
این روانشناس بالینی همچنین به  افرادی که به دلیل ترس از ابتلای به کرونا بیشتر در خانه می مانند نیز اشاره کرد و گفت:باید گفت افرادی که بیشتر در خانه می مانند مثل اعضای یک خانواده که زیاد ماندن در کنار هم ایجاد اصطکاک و پرخاشگری بین آنها خواهد شد، پس برای جلوگیری از موضوع باید هر کدام از اعضا خود را مشغول کاری کنند تا افکار و  ذهن آنها از درگیری به دور باشد و بالاخره اینکه باید مدیریت داشته باشند و بدانند که پرخاشگری می تواند عوارض بدی روی سلامت روان و جسم ما آنها داشته باشد.
 
انتهای پیام/نامجو
 
 




افسردگی و وسواس دو عامل مهم در شرایط کرونایی/ زنان باردار برای جلوگیری از استرس بدنبال مهارت های آموزشی باشند

منبع:آرمـان
? افسردگی و وسواس دو عامل مهم در شرایط کرونایی/ زنان باردار برای جلوگیری از استرس بدنبال مهارت های آموزشی باشند