افزایش موارد کرونا در کرمان/تنها ۱۰ درصد مردم ماسک می زنند

کرمان – درمانگاه ها و مراکز درمانی کرمان در حالی مملو از بیماران تنفسی شده که تنها کمتر از ۱۰ درصد مردم ماسک استفاده می کنند. فت فتو – گروه استان‌ها: این روزها بار دیگر مردم کرمان شاهد شیوع بیماری‌های تنفسی در جامعه هستند، در خانواده‌های مختلف می‌توان افرادی را دید که با تب، سرفه […]

کرمان – درمانگاه ها و مراکز درمانی کرمان در حالی مملو از بیماران تنفسی شده که تنها کمتر از ۱۰ درصد مردم ماسک استفاده می کنند.

فت فتو – گروه استان‌ها: این روزها بار دیگر مردم کرمان شاهد شیوع بیماری‌های تنفسی در جامعه هستند، در خانواده‌های مختلف می‌توان افرادی را دید که با تب، سرفه و آبریزش بینی و تنگی نفس مواجه شده‌اند.

اگر سری به درمانگاه‌ها، مطب پزشکان و بیمارستان‌ها هم بزنید به وضوع تعداد مراجعه مردم به دلیل مشاهده علائم بیماری‌های تنفسی افزایش قابل توجه یافته است، در حالی که در کرمان مدتها در وضعیت آبی کرونایی بود حالا سیرجان در وضعیت نارنجی قرار گرفته و دو شهرستان رابر و قلعه گنج نیز وضعیت زرد دارند.

استفاده حداقلی از ماسک در مدارس و دانشگاه‌ها

با وجود افزایش روند ابتلاء و البته تذکرات وزارت بهداشت در خصوص آغاز موج هشتم کرونا در کمال تعجب در مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات کرمان خبری از استفاده از ماسک وجود ندارد.

طبق اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان میزان بستری شدگان کرونا در کرمان ۲۰ تا ۳۰ درصد روند بستری‌ها افزایش یافته است، این در حالی است که مردم کرمان بعد از تزریق دز سوم واکسن استقبال مطلوبی از تزریق واکسن در نوبت‌های بعدی نداشته‌اند.

طبق اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان میزان بستری شدگان کرونا در کرمان ۲۰ تا ۳۰ درصد روند بستری‌ها افزایش یافته است

استفاده از ماسک نیز به شدت در کرمان کاهش یافته است، در بهترین حالت در بررسی میدانی جمعیتی در کرمان می‌توان ۱۰ درصد از مردم را مشاهده کرد که از ماسک استفاده می‌کنند.

طبق آخرین آمار بر اساس گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در هفته گذشته ۵۹ مورد بستری ناشی از کرونا ثبت شده است و بیشترین مورد ابتلاء نیز مربوط به سیرجان با ۴۰ مورد بوده است و بعد از آن کرمان با ۱۳ مورد است.

۴ نفر طی یک هفته جان باختند

سعید صحبتی می‌گوید: در این مدت یک ۴ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند که ۴۸، ۶۱، ۷۹ و ۸۲ سال سن داشته‌اند.

وی بیان کرد: مجموع تعداد جان باختگان کرونایی کرمان از ابتدای شیوع این بیماری به ۵ هزار و ۸۵۱ نفر رسیده است.

وی از افراد بالای ۱۸ سالی که ۶ ماه از واکسن آنها گذشته درخواست کرد نسبت به تزریق واکسن در نوبت جدید اقدام کنند.

صحبتی گفت: در نوبت اول واکسیناسیون ۲ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۷۴ نفر واکسن تزریق کردند و در نوبت چهارم ۱۱۲ هزار و ۶۷ نفر شرکت کرده‌اند.

در نوبت اول واکسیناسیون ۲ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۷۴ نفر واکسن تزریق کردند و در نوبت چهارم ۱۱۲ هزار و ۶۷ نفر شرکت کرده‌اند

روند صعودی ابتلاء به کرونا در حالی آغاز شده که از آن به عنوان خیز مجدد کرونا در کرمان یاد می‌شود اما با این وجود، هیچ دغدغه‌ای در خصوص اقدامات حداقلی مانند استفاده از ماسک نه در بین مردم دیده می‌شود و نه در بین مسئولان.

محمد احسانی متخصص بیماری تنفسی در گفتگو با فت فتو بیان کرد: با توجه به مقالات علمی و مشاهداتی که در روزهای اخیر داریم میزان سرایت سویه جدید امیکرون افزایش یافته است اما شدت بیماری به نظر می‌رسد کمتر است اما همین ویروس در کشورهایی که شایع شده است موجب افزایش آمار مرگ و میر شده است که بیشترین قربانی‌ها از بین سالخوردگان، کودکان، افراد دارای نقص ایمنی و بیماری زمینه‌ای است.

وی عنوان کرد: سویه های جدید ایکس بی بی و بی کیو وان هستند هر چند سرایت بالایی دارند اما میزان کشندگی آنها مثل دلتا نیست و قابلیت درمان دارند.

وی گفت: مدت زمان بیماری ۳ تا ۵ روز است و توصیه می‌شود افرادی که علائم سرماخوردگی دارند آن را کرونا بدانند و ۵ روز خود را قرنطینه کنند.

تزریق واکسن جدی گرفته شود

احسانی افزود: استفاده از مایعات و استراحت می‌تواند در درمان بیماری مؤثر باشد اما اگر علائم شدید شد به خصوص سرفه‌های مداوم بیمار باید به پزشک مراجعه کند ضمن اینکه توصیه می‌کنیم افراد زیر ۱۸ سال، افراد سالمند و بیماران زمینه‌ای در صورت ابتلاء بلافاصله به پزشک مراجعه و درمان تخصصی دریافت کنند.

وی گفت: عوارض این بیماری از جمله سرفه و گرفتگی صدا تا یک ماه طول خواهد کشید.

وی گفت: این موج احتمالاً تا اواسط اسفند ماه ادامه دارد و از مردم می‌خواهیم متناسب با واکسن‌های قبلی نسبت به تزریق واکسن جدید اقدام نمایند.

هر چند که هنوز در ابتدای موج کرونا قرار داریم اما به نظر می‌رسد پیشگیری از ابتلاء به این بیماری در موج هشتم می‌تواند استفاده‌ای مناسب از تجربه‌های ۷ موج قبل باشد با این وجود گویا دوباره همه خطرهای کرونا را فراموش کرده‌اند.

طبیعتاً دیگر نیازی به دادن تست کرونا نیست و باید مردم درمان را فوری آغاز کنند و این بیماری را جدی بگیرند

ابراهیم کمالی پزشک عمومی نیز در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه میزان مراجعه مردم با علائم سویه جدید کرونا که زیر شاخه امیکرون است افزایش یافته است.

این پزشک می‌گوید: طبیعتاً دیگر نیازی به دادن تست کرونا نیست و باید مردم درمان را فوری آغاز کنند و این بیماری را جدی بگیرند.

وی گفت: جدا مردم از خود درمانی خودداری کنند و برای درمان خود به پزشک و مراکز تخصصی مراجعه نمایند.

وی اظهارداشت: استفاده از ماسک در مراکز در بسته بسیار ضروری است و اگر در این خصوص اطلاع رسانی نشود و یا بی توجهی شود در روزهای آینده با مشکلات جدی به لحاظ افراد زیادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به مراکزی مانند مدارس و دانشگاه‌های گفت: بهتر است استفاده از ماسک در این مراکز جمعیتی اجباری شود زیرا یک فرد بیمار به راحتی می‌تواند تا ۴۰ نفر را ظرف یک ساعت حضور در مکان در بسته مبتلا کند.

کد خبر ۵۶۷۷۳۴۸




افزایش موارد کرونا در کرمان/تنها ۱۰ درصد مردم ماسک می زنند

منبع: مــهر
? افزایش موارد کرونا در کرمان/تنها ۱۰ درصد مردم ماسک می زنند