استراتژی های کوچک برای مدیریت استرس/ از کمال گرایی بپرهیزید

فت فتو/کرمان مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه پرهیز از کمال گرایی در مدیریت استرس نقش دارد، افزود: افرادی که می خواهند بهترین باشند، این دغدغه موجب استرس و تولید بیماری می شود؛ تلاش ذهنی برای اول شدن موجب بیماری می شود. “علی بهرام نژاد” در گفت و گو با […]

فت فتو/کرمان مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه پرهیز از کمال گرایی در مدیریت استرس نقش دارد، افزود: افرادی که می خواهند بهترین باشند، این دغدغه موجب استرس و تولید بیماری می شود؛ تلاش ذهنی برای اول شدن موجب بیماری می شود.

“علی بهرام نژاد” در گفت و گو با فت فتو درباره راه های مدیریت استرس اظهار کرد: در قرنی زندگی می کنیم که اسم آن قرن استرس است و در دوران شیوع کرونا میزان استرس از حد متعارف بیشتر شده است.

وی با اشاره به اینکه استرس لازمه زندگی است و حد و انداز ای دارد، افزود: وقتی استرس از یک حدی عبور و زندگی روتین را دچار اختلال کند، منجر به بروز مشکلات دیگری می شود.

بهرام نژاد با اشاره راهبردهای مدیریت استرس داریم، تصریح کرد: این راهبردها شامل استراتژی های کوچکی می شوند که از جمله آن می توان به نظم، مدیریت زمان، پرهیز از کمال گرایی و … اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه نظم، اولین قدم در مدیریت استرس است، بیان کرد: مدیریت زمان مسئله مهمی است. اینکه برنامه ریزی داشته باشیم، اینکه در طول روز چه کارهای مهم و فوری دارم؛ ما کارهایی داریم که غیرفوری هستند و زمان را از ما می گیرند پس اولویت با کارهای مهم و فوری است و باید در زمان مقرر انجام شود و اجازه ندهیم انباشته شوند، افرادی که استرس دارند، کارهای غیرمهم و غیرفوری زیادی دارند.

این روانشناس اظهار کرد: ماها در طول ماه ۷۰ تا ۸۰ ساعت با تلفن همراهمان کار می کنیم که اگر این زمان را کمتر کنیم به بسیاری از کارهای دیگر می رسیم.

وی با بیان اینکه پرهیز از کمال گرایی در مدیریت استرس نقش دارد، افزود: افرادی که می خواهند بهترین باشند، این دغدغه موجب استرس و تولید بیماری می شود؛ تلاش ذهنی برای اول شدن موجب بیماری می شود.

بهرام نژاد با شاره به نقش کم کردن سرعت در کاهش استرس تصریح کرد: ما باید در جمع آوری مال و به دست آوردن هر چیزی با سرعت متعادل حرکت کنیم؛ قرار نیست به جایی برسیم، قرار است فقط حرکت کنیم. بسیاری از افراد عجله دارند زود کار پیدا کرده، زود پولدار و زود بازنشسته شوند.

وی بیان کرد: سرعت زیاد استرس بیشتری تولید می کند. باید با سرعت متعادل تری حرکت کنیم و از لحظه لذت ببریم.

مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: یکی دیگر از فعالیت های لازم برای کاهش استرس، بچه شدن است؛ بچه ها در زمان حال زندگی می کنند و باید گاهی از لباس رسمی خارج شده و برای خودمان باشیم و از ویژگی هایی که تنیده ایم و استرس ایجاد می کند، فاصله بگیریم.

وی با اشاره به اینکه نکته مهم این است در چارچوب توانایی های مالی خودمان زندگی کنیم، گفت: همه ما یک ورودی و یک خروجی در وضعیت اقتصادی داریم و اگر براساس منبع درآمد، خرید و سبک زندگی را برنامه ریزی نکنیم، از مواردی که موجب استرس می شود، فشارهای اقتصادی است.

بهرام نژاد تصریح کرد: مراقبت از وسائل موجب ذخیره شدن منابع اقتصادی می شود همانطور که مراقبت برای مبتلا نشدن کرونا، از هزینه درآمد برای دارو و درمان جلگیری می کند.

وی بیان کرد: مدیریت اقتصادی فقط این نیست درآمد را افزایش بدهیم. بخشی از آن به جا هزینه کردن و حذف هزینه های اضافی است.

این روانشناس با اشاره به اینکه یکی از راهبردهای مدیریت استرس، این است کارهایی را انتخاب کنیم که از عهده آن بر میاییم، گفت: به دلیل یک روز پرخاش نکردن به خودمان پاداش بدهیم، یک روز مراقبه کنیم و این موارد تکنیک های ساده ای است که انجام آن به سلامت روان ما کمک می کند تا مشکلات روانپزشکی در ما کاهش پیدا کند.

وی درباره کنترل استرس در بچه ها اظهار کرد: گفتن “مراقب خودت باش” به کودکی که اضطراب دارد، سمّ است. باید دنیا را برای کودک امن و به او کمک کنیم در دنیای واقعی استرسش را مدیریت کند.

بهرام نژاد در بخش دیگری از سخنانش درباره آسیب دیدن بسیاری از مشاغل در دوران کرونا و مشکلات ایجاد شده برای صاحبان آنها تصریح کرد: اگر افراد چند مهارت را یاد داشته باشند، وقتی شغلشان در معرض خطر قرار می گیرد، می توانند از مهارت دیگر استفاده کرده و حتی در این شرایط مهارت جدید یاد بگیریم؛ داشتن مهارت استرس را کم می کند.

وی با اشاره به اینکه فارغ التحصیل یک رشته فکر می کند در همان رشته باید کار کند، گفت: ما به دنیا آمدیم تحصیل کنیم، کار کنیم و لذت ببریم و زندگی بهتری داشته باشیم، چه اشکالی دارد که یک مکانیک و نجار خوب بشویم؟

مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه کار وجود دارد اما ما می خواهیم پشت میز بنشینیم، تصریح کرد: بسیاری از مشاغل هستند که کارکن در آن وجود ندارد و حجمی از نیازها وجود دارد اما کسی کار انجام نمی دهد.

وی با اشاره به اینکه در شرایط بحرانی باید بپذیریم که از برخی شرایط عدول کنیم، افزود: وقتی در شهری هستیم خانه ۲۰۰ متری داریم اما در زمان زلزله از بین می رود و زندگی در چادر را می پذیریم. این شرایط موقت است تا به زندگی عادی برگردیم.

بهرام نژاد با اشاره به اینکه بخشی از مسائل غیرقابل اجتناب است، تصریح کرد: کرونا بحران است و دنبال این هستیم اثرات این بحران را کمتر کنیم.

وی در ادامه درباره ترس از واکسن کرونا گفت: اولین گروهی که در دنیا واکسن زدند کادر بهداشت و درمان بود و کسانی که می توانند درباره واکسن کرنا اظهارنظر کنند، این گروه هستند.

این روانشناس اظهار کرد: شایعات در همه زمان ها وجود دارد و بقای برخی در شایعات است. باید سواد رسانه ای مان را افزایش بدهیم و اخبار را از صاحبان صلاحیت بگیریم و در مواقع بحران اخبار را از منابع موثق دریافت کنیم.

وی با اشاره به اینکه شایعات درباره واکسن منبع علمی ندارد، بیان کرد: اطلاعات باید سالم باشد و اگر اطلاعات ناسالم به خورد خودمان بدهیم، بیمار می شویم پس باید از منابع اطلاعاتی وثق اطلاعات را بگیریم.

بهرام نژاد در پایان خاطرنشان کرد: وقتی استرس از یک حدی عبور کند، ما را به زجر بکشد و زندگی را مختل کند باید به روانپزشک مراجعه کنیم.

انتهای پیام




استراتژی های کوچک برای مدیریت استرس/ از کمال گرایی بپرهیزید

منبع:ایـسنا
? استراتژی های کوچک برای مدیریت استرس/ از کمال گرایی بپرهیزید