آیا استخدام اتباع خارجی غیرمجاز جریمه دارد؟

فت فتو/کرمان یک وکیل پایه یک دادگستری گفت: بله جریمه دارد لذا کارفرمایان از به کارگیری کارگران غیر مجاز خودداری کنند تا طبق ماده ۱۸۱ قانون کار با کارفرمایان متخلف برخورد نشود. دکتر سعید عباسی مشاور حقوقی سازمان تبلیغات اسلامی و دکتری حقوق عمومی در گفت وگو با خبرنگار حوزه حقوقی فت فتو گفت: طبق […]

فت فتو/کرمان یک وکیل پایه یک دادگستری گفت: بله جریمه دارد لذا کارفرمایان از به کارگیری کارگران غیر مجاز خودداری کنند تا طبق ماده ۱۸۱ قانون کار با کارفرمایان متخلف برخورد نشود.

دکتر سعید عباسی مشاور حقوقی سازمان تبلیغات اسلامی و دکتری حقوق عمومی در گفت وگو با خبرنگار حوزه حقوقی فت فتو گفت: طبق مقررات و قوانین ایران کارکردن و به‌کارگیری اتباع خارجی بدون داشتن  گذرنامه از کشور مبدأ و اخذ روادید از دولت ایران به‌اصطلاح همان ویزای کار و متعاقبا دریافت پروانه کار ممنوع است.

وی افزود: همان‌طور که می‌دانیم کارگران بیگانه زیادی از جمله اتباع کشور افغانستان سال‌هاست بدون مجوز وارد کشور ایران شده که متاسفانه در مشاغل مختلف مشغول بکار میگردند و افراد به آنها اعتماد نموده و بعضا متحمل ضرر و زیانهای هنگفتی شده‌اند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: قانون‌گذار قانون کار در ماده ۱۲۰ بر این‌موضوع تاکید ورزیده و اشاره نموده در صورت رعایت موارد فوق کارگران خارجی مانند کارگران ایرانی می‌توانند مشمول بیمه شوند و از تمام مزایای بیمه تامین اجتماعی منتفع گردند و این مهم با ارائه مدارک مثبته لازم همچون شماره اختصاصی کارت اقامت، پروانه کار و شماره گذرنامه امکان‌پذیر خواهد بود.

به گفته عباسی، ازآنجایی‌که نظم عمومی ایجاب می‌کند که کارگران خارجی طی سلسله مراتب مشخص شده ای با مجوز و اطلاع دولت‌ها مشغول به کار شوند و این رویه اکثر کشورهای دنیا است.

 عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه مطلب، افزود: به‌طوری‌که شرایطی همچون تحصیلات و تخصص و در مواردی تسلط به زبان خارجی جزء شرایط مجوز کار اعلام شده و برای مبارزه با هر گونه ورود غیرقانونی نه‌تنها برای کارگران بلکه برای کارفرمایان  نیز مجازات‌هایی را در نظر می‌گیرند.

این حقوقدان با اشاره به اینکه در کشور ما، درقانون کار مجازاتی برای کارفرمایان متخلف پیش‌بینی نموده‌است، گفت: مطابق با بند ج ماده ۱۱ قانون تنظیم بخشی از درآمد های دولت، هر کارفرمایی که از نیروی کار خارجی غیر مجاز استفاده و یا در شغلی بجز شغل تعیین شده در پروانه کار اقدام کند به ۵ برابر حداقل دستمزد روزانه برای هر روز اشتغال جریمه می شود و در صورت تکرار این جریمه دو برابر خواهد شد همچنین در صورت استنکاف از پرداخت، کارفرما مطابق با ماده ۱۸۱ قانون کار به محاکم قضایی معرفی می شود.

مدیرگروه رشته های حقوق وعلوم قضایی، افزود: در ماده ۱۸۱ برای کارفرمایان متخلف مجازات حبس از نود و یک تا یکصد و هشتاد روز پیش‌بینی نموده، لذا بدین طریق سعی بر پیشگیری از بکار گیری کارگران غیر مجاز شده است.
گفت وگو از : معظمه رنجبر

انتهای پیام




آیا استخدام اتباع خارجی غیرمجاز جریمه دارد؟

منبع: ایـسنا
? آیا استخدام اتباع خارجی غیرمجاز جریمه دارد؟