آمادگی ایران برای ریاست دوره‌ای مجمع تمدن‌های کهن ۲۰۲۳

به گزارش گروه جامعه فت فتو، عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که به عنوان نماینده ایران در ششمین نشست وزرای مجمع تمدن‌های کهن به میزبانی عراق حضور دارد از طرح جامعی گفت که نیازمند همکاری، همبستگی و تلاش فرهنگی و دیپلماتیک کشورهای عضو است. به گزارش فت فتو، عزت‌الله ضرغامی در […]

به گزارش گروه جامعه فت فتو، عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که به عنوان نماینده ایران در ششمین نشست وزرای مجمع تمدن‌های کهن به میزبانی عراق حضور دارد از طرح جامعی گفت که نیازمند همکاری، همبستگی و تلاش فرهنگی و دیپلماتیک کشورهای عضو است.

به گزارش فت فتو، عزت‌الله ضرغامی در مجمع تمدن‌های کهن به میزبانی عراق، پیشنهادهایی را درباره مقابله با قاچاق اموال فرهنگی و استرداد آثار تاریخی به غارت رفته، مطرح کرد.

ضرغامی با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از پیش‌نویس بیانیه بغداد، بر همبستگی و تلاش‌های فرهنگی و دیپلماتیک برای کمک به استرداد اموال فرهنگی و حفاظت از میراث کشورهای عضو، تاکید کرد و یکی از ماموریت‌های مهم مجمع تمدن‌های کهن را مقابله ریشه‌ای با انحصارگرایی، برتری‌جویی و نژادپرستی مدرن و اقدامات یکجانبه برخی دولت‌ها دانست.

وزیر میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایران افزود: وظیفه دولت‌های عضو این مجمع است تا با کشورهایی که با اعتیاد در به‌کارگیری ابزار تروریسم اقتصادی و تحریم، ملت‌های دیگر را در معرض آسیب قرار می‌دهند، برخورد و در مقابل این اقدامات به شکل یکپارچه پایداری کنند.

ضرغامی همچنین با اشاره به مسؤولیت جامعه جهانی برای استرداد اموال فرهنگی، در راستای مقابله مؤثر با قاچاق اموال فرهنگی و تلاش برای استرداد آثار به غارت رفته به کشورهای مبدأ، طرح ایجاد یک برنامه عملی همکاری مشترک میان کشورهای عضو مجمع تمدن‌های کهن با تمرکز بر مبارزه با قاچاق اموال فرهنگی ـ تاریخی و استرداد اموال به غارت رفته و مسروقه و تشکیل یک کارگروه مشترک برای این هدف را مطرح کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ریاست دوره‌ای مجمع تمدن‌های کهن در سال ۲۰۲۳ و برگزاری نشست وزرای این مجمع در تهران را اعلام کرد.

فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق و رئیس ششمین نشست وزرای مجمع تمدن‌های کهن نیز با تشکر از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران به خاطر حمایت از بیانیه بغداد، ابتکارهای مطرح شده توسط وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان را بسیار مهم توصیف کرد و با استقبال از اجرایی شدن آن‌ها، ابراز امیدواری کرد در همکاری کشورهای عضو گام‌های مؤثرتری در راستای اهداف مجمع تمدن‌های کهن برداشته شود.

او همچنین از بازگرداندن ۱۸ هزار اثر تاریخی عراق اعم از لوح های گلی باستانی در ماه های اخیر خبر داد؛ آثاری که در طول چند سال جنگ و بحران و حفاری های غیرمجاز از عراق ربوده و به خارج قاچاق شده بود.

نکته قابل توجه این است که ۱۷ هزار و ۸۹۹ قطعه ربوده شده از عراق، سال گذشته از آمریکا به این کشور بازگردانده شد و تلاش ها برای بازگرداندن هزاران قطعه از آثار باستانی ربوده شده در جریان اشغالگری آمریکا در سال ۲۰۰۳ همچنان ادامه دارد.

بنا به اظهار مقام های عراقی، بعد از اشغال عراق از سوی نظامیان آمریکایی، تنها از موزه بغداد، ۱۵ هزار اثر و ۳۲ هزار قطعه دیگر نیز از صدها سایت باستانی دیگر ربوده شد.

همچنین تروریست های داعش در سال ۲۰۱۴ بخش زیادی از آثار باستانی عراق را به ویژه در شمال این کشور نابود کردند و آنچه قابل حمل بود را به غارت بردند.

انتهای پیام/




آمادگی ایران برای ریاست دوره‌ای مجمع تمدن‌های کهن ۲۰۲۳

منبع:آنـــا
? آمادگی ایران برای ریاست دوره‌ای مجمع تمدن‌های کهن ۲۰۲۳